Muzyczne zabawy – Muzyka dla klas I – III

Po udanym starcie z materiałami dla młodszych dzieci, o których pisałem w poprzednich wpisach postanowiłem jak najszybciej zakończyć prace nad nowym podręcznikiem do muzyki dla klas I-III szkoły podstawowej. Materiał ten był pisany już pod nowe wytyczne – reformy programowej i zmian w szkolnictwie, które nastąpiły w 1999 roku.

A. Abacki, P. Kaja, T. Szarwaryn: Muzyka dla klas I-III, Wydawnictwo ALEX, Dzierżoniów 1998
– podręcznik dla uczniów od klasy I do III wraz z obudową dla nauczyciela: Przewodnik metodyczny + 3 kasety lub płyty CD (klasa 1)
A. Abacki, P. Kaja, T. Szarwaryn: Muzyczne zabawy, Wydawnictwo ALEX, Dzierżoniów 1999
– zeszyt ćwiczeń do klasy II wraz z obudową dla nauczyciela : Przewodnik metodyczny + 2 płyty CD

Fragment recenzji prof. Franciszka Wesołowskiego: Podręcznik powyższy zasługuje na baczną uwagę: uważam go za najbardziej udany  ze znanych mi w tej dziedzinie publikowanych prac w kraju. Zawarty w nim materiał nauczania wprowadzany jest ostrożnie w niewielkich dawkach i dostosowany do poziomu umysłowego i możliwości głosowych przeciętnego dziecka. Autorzy w dość długim okresie posługują się metodą „beznutową”, kładąc główny nacisk na zabawy muzyczne, śpiewanie piosenek oraz słuchanie muzyki. (…) Podręcznik kładzie wielki nacisk na działania uczniów: branie czynnego udziału w grach muzycznych …

Osobiście dla mnie to był wielki sukces. Być prekursorem w jakiejś dziedzinie jest bardzo fascynujące. Byłem pierwszym autorem szkolnych materiałów edukacyjnych z muzyki, który wprowadził zamiast kaset magnetofonowych płyty CD. Pierwszym autorem, który do swoich piosenek miał nagrywane akompaniamenty (podkłady) z instrumentami akustycznymi na których grali żywi muzycy. Mógłby tutaj wyliczyć wiele innych „patentów”, które się zdarzyły w moich publikacjach po raz pierwszy, ale nie o to mi chodzi, żeby się tutaj chwalić. Ważną dla mnie rzeczą było budzenie innej świadomości nauczycieli, np. w przypadku materiału nagranego na kasetach, z wielkim oporem próbowałem przekonywać nauczycieli do skorzystania z płyt CD i przestawienia się na odtwarzacze płyt kompaktowych. Jedynym moim argumentem, który przemawiał do nauczycieli było zadanie: „… Ma Pani tutaj kasetę i magnetofon, proszę wyszukać mi na kasecie 67 zabawę …” Niestety szukanie na kasetach piosenek sprawiało nauczycielom trudności, a co dopiero zestaw kilkudziesięciu zabaw. Dziś z pewnością się śmiejemy z tego, bo płyta jest już normą od wielu lat. Na dzień dzisiejszy też mógłbym zadać nowe pytanie nauczycielom – ilu z Was nadal posługuje się płytami CD, a kto korzysta z odtwarzaczy mp3, tabletów itp.? Ja już od 2004 roku w swojej pracy zawodowej przestałem używać płyt CD, korzystałem z odtwarzacza mp3. Prezentowany powyżej materiał do muzyki dla klas I-III to ogromna kopalnia pomysłów. Takiej obudowy nie miał żaden materiał w latach 90-tych.

Po pojawieniu się reformy w roku 1999  wszelkie moje wysiłki skierowałem na edukację małego dziecka. Wierząc, że przede wszystkim w przedszkolu muzyka właściwie zostanie wykorzystana do wspomagania rozwoju dzieci, a aktywność nauczycieli będzie wciąż dynamiczna i inspirująca również dla mnie.

5 thoughts on “Muzyczne zabawy – Muzyka dla klas I – III

  1. Zgadzam się z autorem ! W przedszkolu w którym pracuje nikt już nie posługuje się kasetami !!!!
    Zakupiono nowy sprzęt , nauczyciele mają większą wiedzę informatyczną (potrafią posługiwać się mp3 :-)))) …….poszukujemy muzyki dostosowanej do możliwości dzieci , ,,eksperymentujemy” z nowościami….nasze dzieci są rozśpiewane , wokół w przedszkolu słychać muzykę…..rankiem , dzieci i rodziców wchodzących do przedszkola witają dziecięce przeboje :-)……nie sposób zapomnieć również o tym jak często sięgamy do nagrań Pana Piotra :-)))) wykorzystując wiedzę zdobyta na warsztatach , które Pan Piotr u nas prowadził……..prosimy o więcej !!!!

  2. Jestem jak najbardziej za nowymi rozwiązaniami technicznymi.Nie ma co się bać rzeczy,które usprawniają pracę nauczyciela i oszczędzają czas w trakcie prowadzenia zajęć.
    A co do materiału wprowadzanego czynnie poprzez zabawę-3 razy TAK!!!

  3. Pamiętam warsztat, zachwyt . Pan Piotr z cegłówką w ręce? I nagle , cegłówka ożywa, a właściwie nadaje życie sprzętowi CD. A gdzie płyty, pytam? Do pracy noszę kufer tego, a tu jedno urządzenie i tysiące utworów, które wystarczy wybrać z menu. Pełen zachwyt! Dzisiaj i ja już używam takiego sprzętu…chociaż o znacząco mniejszym formacie.A jeśli chodzi o zabawę, to Ioczywiście 3x TAK.

  4. Ja też od dawna, od początku swojej pracy wykorzystuję nowości techniczne, które tylko pomagają w codziennym działaniu i zabawa muzyką to podstawa w tym co robię… Dzięki Piotrowi, z którym współpracuję od dawna i ze wspaniałymi ludźmi, których poznałem dzięki niemu mogę cały czas rozwijać swoja pasję…:)

  5. Mam podręcznik Muzyczne zabawy autorów A. Abacki, P. Kaja i T. Szarwaryn. Książka jest świetna. Chcę kupić do tej książki płytę. Zwłaszcza chodzi mi o piosenki Pierwsza klasa,Deszcz jesienny, Zima, Tato, Alfabet,Wiosna, Lato, Razem z tata, Szkolny ambaras, Mikołaj. Proszę o pomoc na emaila ewapalka@op.pl

Skomentuj

